Ugrás a fő tartalomra

Hová tűnt? - Interjú Vértes Attilával, a Dance és az XL Sisters egykori énekesével

 Azok a boldog régi szép idők !                                                                                                                   A 80-as évek végén még újságokból tájékozódtunk az aktuális front bandákról, így ismerkedtem meg olyan zenekarokkal, mint a miskolci Marilyn zenekar, a “battai” Sing Sing, vagy a Dance zenekar. Utóbbi bandának az énekese volt Vértes Attila, akit a hangja és a stílusa miatt példaképemnek tarottam. Egy péntek este a Király utcai Rock Cafe-ba látogattunk, és legnagyobb megdöbbenésemre a bárpultnál ült, melegszendvicset burkolva. Azt gondoltam, később majd kérek tőle autogramot, nem zavarom étkezés közben, de aznap már nem találkoztam vele.  

Abban az időben a rocker létforma, főleg egy zenész életében teljesen más volt, mint manapság, hogyan emlékszel vissza ezekre az időkre?

Tényleg abszolúte más volt, mint manapság, mert munka után mentünk próálni a Stressz zenekarral, ugyanis napközben mindenki dolgozott, meg volt még három másik banda is, de ezekről majd később,  utána legalább nyolcig próbáltunk, aztán magunk mentünk plakátozni, ha jött valami kis koncert, buli. Mindenkinek az autója tele volt lötyi - mötyivel, az a habos kis fehérlötty (tapáta ragasztó), de a Stressz roadjai szerencsére fantasztikusak voltak, mentünk három irányba a városban és szétplakátoztuk velük a buszvárókat és a metró állomásokat! Ennek a vége mindig az volt, hogy az autóink tiszta trutyik lettek a nap végére. De ez normális dolog volt, mert akkor mindenki így csinálta. Minden este úgy feküdtünk le a feleségeink mellé este 10 - 11 felé, hogy tiszta trutyi volt a kezünk. 😄

A Love Commando lemez “B” oldala angol nyelven, az “A” oldala magyar nyelven szólalt meg. Az “A” oldalon akadtak olyan nóták, amelyek korábban szintén angolul íródtak pl. A Vad Száj. Mi volt az oka annak, hogy ezek a dalok magyarul szólaltak meg? 

A Dance előtt nagyon sok zenekar volt és sokmindent csináltam, ennek a végkifejlete volt az, amikor a Balog Tonyó (A Dance egyik alapító tagja) bejött a fogtechnikára, és mondta, hogy van ez a Dance zenekar és kellene egy énekes. Én ebben az időben már túl voltam a Stressz zenekaron, a Fáraón stb., a Tonyó akkor olyan helyen dolgozott, ahol volt egy hatalmas telefonközpont, oda mentünk le próbálni, emlékszem, egy hosszú - hosszú asztal végén volt a banda motyója, és akkor neki kezdtünk próbálni. Egyébként a Révi Józsival (szintén a Dance alapítója) annak előtte mi már összekerültünk a Stressz zenekarba és már ekkor elkezdtünk alkotni! Azt hiszem a Gyapi volt a dobos, (?) eredeti nevére már nem is emlékszem, de a Tonyó rálelt a Zana Zolira, és onnantól ő lett a dobos, Ahogy megalakult a zenekar, onnantól szárnyra kaptunk. Körülbelül fél év alatt összehoztunk egy lemeznyi anyagot és mentünk stúdiózni. Mi a lemez mindkét oldalára angol szövegű dalokat terveztünk, de a kiadó ránk szólt, hogy ez így nem mehet Magyarországon, a 90-es évek elején, akkor még viszonylag elenyésző számban beszéltek angolul itthon az emberek. Így az egyik oldalt magyarul kellett felénekelni, pedig k...va jók voltak az angol szövegek is. Akkor felkértük a Szendrey Zsoltit,(Sex Action, ex - Zorall) hogy írjon meg pár magyar szöveget, azóta is tartozunk neki egy üveg whiskeyvel ezért, de azt hiszem, hogy egállban vagyunk, mert elcsábította tőlünk a Zanát. De akkor vége lett a zenekarnak, és nekem is megváltozott az életem, felkért a Molnár Gyuri "Elefánt" az Omegából a saját szólólemezére, hogy énekeljek.

A Dance-es időket megelőző évekről nem sok emlékem maradt rólad, mivel foglalkoztál előtte? 

A legelső zenekarom a Memphis volt, ezt még az Árpád Gimnáziumban alapítottunk a kedves barátaimmal, utána jött a Hartop, Szekeres Tamással, Ács Bandival, Csövivel és Grigor Karcsival. Hatalmas volt a banda, mindent el tudtunk játszani! Minden jól ment, voltak fellépések, de hát a Varga Miki elvitte a Szekért és az Ács Bandit a Varga Miklós Band-be így vége lett a zenekarnak. Utána történt, hogy kijöttünkAmerikába édesapámmal, 1982 és 83 között, és itt tanultam ki a fogtechnikából a porcelán égetést. Akkoriban Magyarországon ez nagyon új dolog volt!  Aztán csináltunk zenekart a Nagyfi Lacival, a Ninivét, és amikor hazatértem 83-ban már Ninive őrület volt, de őt meg a Pokolgép szippantotta el. Ez után jött a Petrás Jani, akit manapság a Kárpátiából ismerhetünk, de akkor mi három zenekart is csináltunk együtt! Az első volt a Szörnyella, utána ött a D-nap, de ennek is vége lett mert a Vertig Józsit, és a Zsoldos Tomit elvitték tőlünk, mi pedig a Petrás Janival ki lettünk téve. Pedig a Tomival együtt voltam katona 1984 - 85-ben Dombóváron, már akkor ott csináltunk egy zenekart a helyi slam zenekarral, az akkor még ünnepnapnak számító felszabadulásunk 40. évfordulójára és be is neveztünk egy versenyre onnan a laktanyából erre a jeles alkalomra, amit Budapesten rendeztek és ezt meg is nyertük, még egy köcsögöt is kaptam!   

A Dance-en belül elég sok probléma volt, ami tagcseréket indukált. Milyen problémák voltak ezek? 

Miután a Zana Zoli otthagyott bennünket, a zenekar kicsit elkezdett kínlódni, a dobosok jöttek mentek, én nagyon szerettem volna a "Pöppentyűt" (Boros "Pöpi" Péter - Magazin zenekar, Sing Sing), aki iszonyú jó fej! Ő aztán ment is a Dance utód zenekaraival egy darabig, ha jól tudom. De akkor vége lett a zenekarnak, és nekem is megváltozott az életem, felkért a Molnár Gyuri "Elefánt" az Omegából a saját szólólemezére, hogy énekeljek.

1991-ben számodra is eljött a kiszállás ideje és Demeter Gyurival megalapítottátok az XL Sisters zenekart, hogyan ismerkedtetek meg Gyurival és hogyan jött ez az ötlet? 

A Molnár Gyuri szólólemeze  a Megszakadt kapcsolat című album, amin én végig "sikoltozok", vokálozok, és azóta is nagyon jó barátom a Gyuri, rengeteget dolgoztunk együtt, és... hát imádat! Mindezt az E - stúdióban vettük fel, az Enyedi Ernőnél, abban az időben minden ott történt meg velem, hatalmas dolgok, pl. a Csuka Mary is ott kért fel engem, hogy énekeljek vele, lett is ebből egy videoklip, de én ugye rockosabb voltam, ő meg egy picit lazábbra vette  a figurát, a Varga Miki énekelte fel helyettem azokat a dalokat, amit mi már előtte megcsináltunk. Akkor, amikor a Maryval együtt dolgoztunk, a Demeter Gyuri bekerült a képbe, merthogy ehhez a lemezhez ő írta a dalszövegeket, akkor ott összefutottunk és amit soha nem felejtek el, hogy mentem a mellékhelyiségbe a dolgomat végezni, és jött utánam  a Demeter Gyuri. Szinte már furcsa volt számomra! 😁 Ekkor előjött az ötlettel, hogy kéne csinálnunk egy zenekart. Erre én mondtam, hogy jó! A Gyuri egy hatalmas ember, hatalmas szövegíró és hatalmas zenész, nagyon szeretem, és az életemben meghatározó dolog volt a vele alapított XL Sisters, mert a Gyuri megtalálta bennem én pedig ő benne azt, amit meg lehet hallgatni a lemezen! Sajnos csak egy lemez volt. Amikor befutott a "Nagy test, nagy élvezet" című dal, és kiszálltam tankolni a benzinkútnál, a hangszórókból az szólt, a tévében is az ment, tehát hatalmas sláger lett szerintem, bár lehet, hogy az emberek nem is hallgatták meg a többi dalt a lemezen, pedig mindegyik zseniális, az Alapi Pityu, a Göme, meg hát mindanniyan azok vagyunk azért, ami ott összejött azon a lemezen. Azóta nagyon sok dolog történt, 35 éves koromtól azaz 1996 óta az Egyesült Államokban élünk a feleségemmel, barátommal, mindenemmel, mátkámmal. Próbáltam itt is énekelgetni, Pavarottikat, ezt azt, majdnem jó, de azért erre kicsit gyakorolnom kell még. 96-ban a Petrás Janival összehoztunk még egy zenekart Vértesvérek néven, összehoztunk egy kurva jó lemezt, zseniális lett, meg lehet hallgatni!

A “Nagy test, nagy élvezet” dalotok elég sikeres lett, a televízióban is szerepeltetek, voltak közös megjelenések pl. A Pa Dö Dő-vel, emlékeim szerint, látszólag jól ment a szekér. Miért ért véget ez a story is? 

Elég jónak tűnt az ötlet, hogy csináljunk egy közös projectet, ez lett volna a Z'ABBA zenekar, természetesen ABBA slágereket énekeltünk volna, és természetesen a kajára hangolva a szövegvilágában, bélszínről meg egyéb ételekről, de a lányok úgy gondolták, hogy még nincs itt az ideje, hogy megcsináljuk a Z'ABBÁ-t, úgyhogy annak annyi volt....  Úgy látszik, hogy számomra ez van megírva, hogy egy év Dance, egy év XL Sisters stb. mindenből csak egy év jár nekem....Remélem, hogy lesz még egy év valami....

Ahogy mondtad, ez után kimentél amerikába. egyszer csak eltűntél a magyar zenei életből, mi rajongók legalábbis szem elől tévesztettünk. Egy közös ismerősünktől tudtam meg, hogy már az Egyesült Államokban élsz. Mikor és miért döntöttél úgy, hogy kint próbálsz szerencsét? 

Ahogy említettem, 35 éves voltam amikor kijöttünk Amerikába, miután megkaptam az első csípő-protézisemet a jobb oldalamra, ami azért történt mert az Atilla az Isten Kardja előadását csináltuk,  amiből 16 előadás volt a Margitszigeten, meg film, aztán az Erkel Színházban is 2-3 előadás, de volt a 10 éves jubileumi bemutató Szentbékkállán. Kalapács Józsival játszottunk együtt, én Guntárt alakítottam, ő pedig Csabát, és ott hülyéskedtünk, neki volt egy szokása, hogy a fellépés előtt lehajtja a fejét, és nekifutásból a hasamnak ugrott. Ezzel addig nem is volt gond, mert ezt simán elbírta a hasam, csak hát a koncert előtt, ami szabadtéri volt, hatalmas eső esett. Jó szokásunk közben valamilyen vasdorongba beleakadt a lábam és ráestem, úgyhogy a jobb oldalam tiszta fekete lett, rendesen besz...rtam, megijedtem. A Varga Mikivel és a barátnőjével voltunk egy panzióban, a feleségem és én. Estére nagyon csúnya lett az oldalam és be is lázasodtam. Mondjuk abban az időben ezt még lesz...rtam, gyorsan gyógyult, felszívódott a sérülés nyoma, de utána voltak fájdalmaim és a következő évre már nagyon fájt, amikor pl. az Erkel színházban léptünk fel, rendesen sírtam minden fellépésnél. 96 februárjában megoperáltak és ez után már ki is jöttünk Amerikába. Tudtam, hogy hová jövök, hiszen éltem már itt kétszer is. 

Az utolsó videó, amiben szerepelsz, valamikor 2011-ben lett feltöltve az egyik video megosztóra, amin egy Andrea Bocelli által sikerre vitt dalt, a Con Te Partiro-t énekeled (Time To Say Goodbye). Gyakran veszel részt olyan projectekben, ahol klasszikus dalokat énekelsz? 

A letelepdésünk után fogtechnikáztam, gyártottuk a fogakat, de azért közben el - el mentem énekelni, ami fent is van a honlapomon. Próbáltam énekelni részt vettem képzésen a Movarian egyetemen, itt Bethlehemben, klasszikusokat tanultam pl. Pavarottikat, ami már - már majdnem jó, de azért gyakorolni kell még. Ez volt a Con Te Partiro (Time To Say Goodbye).

Eddigi pályafutásod alatt mi volt az, ami a legemlékezetesebb, a legviccesebb volt, mire emlékszel vissza a legszívesebben, és mikor érezted úgy, hogy boldog vagy attól, amit csinálsz? 

Én mindig boldog vagyok a színpadon, igaz, k...rvára izgulok, de amikor fent vagyok, akkor mindig szárnyalok, és úgy érzem át tudom vinni a z emberekbe azokat a rezgéseket, amelyek bennem vannak és amit próbálok átadni, ami a művészet lényege, de nekem természetes.  Amikor a színpadra lépek, próbálok az emberekre hatni, az embereket megnevettetni, az emberek szemébe könnyeket csalni, kicsit megsirattatni a nézőket megtapsoltatni, elégedetten menjenek haza és sokáig emlékezzenek, hogy ők látták ezt, vagy azt a zenekart és főleg a Vértes Attilát!


(Szloboda György)

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Ne keress hősöket, válj azzá! Beszélgetés Dr. Farczádi Rebeka, állatorvossal

A sors néha egészen különös módon sodor érdekes embereket az életünkbe. Egy évtizeddel ezelőtt még Kecskeméten éltem, és fogalmam sem volt arról, Budapesten a Ferihegyi úton létezik egy állatorvosi szakrendelő, a Chiru – Vet, ami néhány év múltán fontos szerepet fog betölteni bizonyos kiskedvenceink számára, és így természetesen számunkra is. Az intézmény minden dolgozójával lehetne külön interjút készíteni, szolgálatkészségük és kedvességük okán, ám az én választásom ezúttal Dr. Farczádi Rebekára esett, mivel már több alkalommal gyógyította cicáinkat, lelkiismeretes és igen alapos volt minden alkalommal. Valódi példakép, a szememben egyfajta hős! Az állatorvosi szakmára mindig is kíváncsi voltam, mert nagyszerűnek tartom, kérdések fogalmazódtak meg bennem, hogy mi történik a színfalak mögött, hogyan viszonyul a világ az orvosi szakmához és a szakma hogyan viszonyul a világhoz, és persze kíváncsi voltam az orvosi uniformis mögötti emberre is! 1.      ...

Veress Zoltán Plébános - Egy rockrajongó Atya! (1)

Veress Zoltán plébánosra akkor figyeltem fel, amikor Keresztes Ildikóról olvastam egy interjúban, aki arról beszélt, hogy amikor házasságot kötött, egy olyan pap eskette össze Kicska Lászlóval, aki maga is rockzene rajongó. Amint próbáltam utánajárni, hogy pontosan ki lehet az a bizonyos rockrajongó atya, Veress Plébános úr neve szerepelt a legtöbbször a találatok között, aztán egy vele készült rövidke interjúban szerepelt is ez az információ.   Azonban Veress plébános úr története mindenképpen példaértékű, hiszen egy olyan foglalkozást választott rockrajongó létére, mely egyház nem kimondottan pártolja az efféle szimpátiát. Ő ennek ellenére nem csak, hogy szereti ezt a fajta zenét, hanem prédikációiba néhanapján bele is fűzi egy - egy zenekar dalszövegének részleteit. Hogyan képzeljünk el egy olyan misét, ahol a prédikációban szerepelnek rockzenekarok idézetei, mely szövegekből tud meríteni beszédéhez? Milyen alkalmakhoz illenek ezek a részletek? Nos, ahogy egy vers idézet, v...